Wniosek o przeprowadzenie mediacji
W przypadku mediacji pozasądowej (prywatnej), sprawa może trafić do mediatora zasadniczo z dwóch źródeł. Po pierwsze – na skutek zawarcia przez strony umowy o mediację. Po drugie – na skutek wystąpienia przez jedną ze stron sporu do mediatora z krótkim pismem. Jest to wniosek o przeprowadzenie mediacji. W dzisiejszym artykule omówię najważniejsze kwestie związane z tym właśnie wnioskiem.
Najczęściej w przypadku, gdy między stronami nie ma zawartej umowy o mediację (np. w sprawach rodzinnych), wszczęcie mediacji pozasądowej może nastąpić w następujący sposób.
Jak napisać wniosek o przeprowadzenie mediacji
Pierwszym krokiem jest sporządzenie przez zainteresowaną stronę (a zatem np. przez matkę dziecka w sprawie o alimenty) tzw. wniosku o przeprowadzenie mediacji. Adresatem wniosku o przeprowadzenie mediacji jest mediator. Taki wniosek powinien być wystarczająco szczegółowy i powinien zawierać:
- oznaczenie stron – czyli wskazanie między kim a kim ma być przeprowadzona mediacja (np. między Janem Kowalskim, zamieszkałym w …, legitymującym się dowodem osobistym o numerze …., a Anną Kowalską, zamieszkałą w …, legitymującą się dowodem osobistym o numerze ….),
- dokładnie określone żądanie – wskazując przykładowo, że: „wnoszę o przeprowadzenie mediacji w sprawie o alimenty / w sprawie o zapłatę / w sprawie o podział majątku wspólnego stron itd.)
- własnoręczny podpis strony występującej z wnioskiem,
- ewentualnie wymienienie załączników
Następnie taki wniosek należy przesłać pocztą na adres drugiej strony, zachowując dowód nadania przesyłki.
Wniosek o przeprowadzenie mediacji – kolejny krok
Trzecim krokiem jest skierowanie wniosku o przeprowadzenie mediacji wraz z dowodem nadania go drugiej stronie do wybranego przez stronę mediatora. Z momentem doręczenia tych dokumentów (tj. wniosku i potwierdzenia nadania) mediatorowi, co do zasady, postępowanie mediacyjne zostaje wszczęte.
Przepisy przewidują tym samym przypadki, kiedy – mimo doręczenia mediatorowi wniosku o przeprowadzenie mediacji wraz z dowodem nadania go drugiej stronie – nie dojdzie do wszczęcia mediacji. Mianowicie, mediacja nie zostanie wszczęcia, gdy:
- stały mediator, w terminie tygodnia od dnia doręczenia mu wniosku o przeprowadzenie mediacji, odmówił przeprowadzenia mediacji (oczywiście odpowiednio uzasadniając swoją odmowę).
- strony zawarły umowę o mediację, w której wskazano jako mediatora osobę niebędącą stałym mediatorem, a osoba ta, w terminie tygodnia od dnia doręczenia jej wniosku o przeprowadzenie mediacji, odmówiła przeprowadzenia mediacji.
- zawarta została umowa o mediację bez wskazania mediatora i osoba, do której strona zwróciła się o przeprowadzenie mediacji, w terminie tygodnia od dnia doręczenia jej wniosku o przeprowadzenie mediacji, nie wyraziła zgody na przeprowadzenie mediacji albo druga strona w terminie tygodnia nie wyraziła zgody na osobę mediatora;
- nie zawarto umowy o mediację, a druga strona nie wyraziła zgody na mediację.
Jestem certyfikowanym mediatorem sądowym. Potrzebujesz przeprowadzić mediację? Skontaktuj się ze mną.